Å bygge Nord-Norgebanen vil ha negative virkninger for natur og miljø, klimagassutslipp og reindrift og urfolks rettigheter, slår Jernbanedirektoratet fast.
Nytten av et nytt togstrekk er en brøkdel av investeringskostnadene, slo prosjektleder Madeleine Kristiansen i Jernbanedirektoratet fast da de leverte sin konklusjon onsdag.
På oppdrag fra regjeringen har direktoratet sett på fordelene og ulempene med å forlenge Nordlandsbanen til Tromsø og en sidelinje til Harstad. Det ville koste 281 milliarder kroner, ifølge deres beregninger.
I tillegg til å være dyrt, mener direktoratet at en utbygging vil ha store negative ringvirkninger.
– En ny Nord-Norgebane har svært negative virkninger når det kommer til natur og miljø, klimagassutslipp og reindrift og urfolks rettigheter, sa Kristiansen.
Stor klimabelastning
– Selv om jernbanetrafikk i seg selv er klima- og miljøvennlig, viser beregningene at utslippene i anleggsfasen vil bli så store at de aldri vil kunne tjenes inn i analysefasen på 75 år, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Utredningen ble overlevert til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) onsdag.
– Jeg kan ikke gå nærmere inn i innholdet i utredningene og hvordan regjeringen stiller seg til det nå. Vi skal sette oss inn i rapportene og ta de med oss videre i vårt arbeid, sa Nygård.
Han varslet at rapporten vil bli sendt på høring, sammen med en utredning av transporttiltak for Hele Nord-Norge, som en rekke etater står bak. De to rapportene ble lagt fram i Narvik onsdag.
